Schema

Yoga on the beach

Varje lördag morgon kl 8.30 - 10.00 under sommaren.

OBS! INSTÄLLT 4/7 pga regn

Från lördagen den 27/6 till lördagen den 8/8.

Mer info finns längre ner på sidan.

Yogavandring kring Friseboda

Söndagen den 2 augusti kl. 10-15

Mer info kommer snart - tema blir tacksamhetn. 

Sommaryoga på Aoseum

Inställt på grund av Corona, ersätts med Yoga on the beach

Yoga on the beach

Vi träffas på parkeringen vid skjutfältet (östra sand) kl. 8.30 . Därifrån tar vi en gemensam kort tyst promenad bort till ett trevligt och relativt platt ställe där vi yogar tillsammans, ca 1 h och en kvart.  Sköna bekväma kläder efter väder. Eftersom vi är utomhus finns det god möjlighet att hålla social distans enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Pris 80 kronor som betalas via swish-nr 1233769288 (Business Inspiration). Alla är välkomna att yoga efter sina egna förutsättningar. Det är bara att dyka upp. Håll dock koll på Facebook, https://www.facebook.com/ahusyoga/ eller mejl då evenemanget är väderberoende. Varmt välkommen :)!!

Yogavandring kring Friseboda

Varmt välkommen till en underbar dag i naturen med yoga, vandring, pranayama, meditation och lunch/fika-stunder med vackra vyer. Detta tillfäle äger rum 2 augusti 10-15, mer information komer snart. Tema för dagen är tacksamhet. Priset är 295 kr. vandringarna är populära så du kan redan nu säkra din plats genom att mejla madeleine@businessinspiration.se.

Vår syn på Yoga

Yoga betyder förening. Förening av kropp och själ. Helhet. Läkning. För att det ska vara möjligt krävs det att du är närvarande i kroppen. Genom att lyssna på kroppen och anpassa yogapositionerna utifrån dina fysiska förutsättningar och dagsform blir du mer närvarande och medveten om din kropp och dina behov. Vi jobbar med styrka, smidighet och andning och uppmuntrar alla att yoga utifrån sina förutsättningar. Givetvis kan du ta i hur mycket du vill men det ska vara på dina villkor och inte för att du ska prestera eller verka starkare och vigare än någon annan.

Hathayoga

Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. Hathayoga är en dynamisk form av yoga där man arbetar med att öka styrkan och smidigheten i musklerna, genom att varva mer fysiskt krävande sekvenser med mer stillsamma och nedvarvande stunder. Hathayogans fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer som exempelvis ashtanga och vinyasa. Hathayogan förbättrar din fysik, ökar kroppskännedomen och hjälper dig att stressa av och hitta en god mental balans.   

Yinyoga

I yin yogan arbetar man med fascian, som inkluderar alla vävnader som innehåller kollagen, till exempel kroppens bindväv, senor och ligament. Dessa vävnader är mycket torrare och mer plastiska till sin natur än muskulaturen och därför stannar man kvar i en och samma position i 3-5 minuter. På så sätt får bindväven chans att stretchas ut, och då fylls den med mer vätska och kollagen och blir då yngre, rörligare och hållbarare. Yinyogans natur gör också att det parasympatiska nervsystemet aktiveras och således är det ett effektivt sätt att varva ner och hitta återhämtning. Ett perfekt komplement till all annan fysisk träning.

Våra lärare

Madeleine Åsbrink

Madeleine har gått olika kurser i personlig utveckling sedan tonåren. Hon är sedan länge utbildad psykosyntesterapeut, rosenterapeut och qigonglärare. Och hon har arbetat som terapeut på heltid under tio år. Numera driver hon företaget Business Inspiration tillsammans med sin man där hon arbetar som organisationskonsult. Hon är även författare till åtta böcker inom personlig utveckling och ledarskap.

Yogan har varit en del av Madeleines liv sedan början av millenniet. Men det var först efter en ridolycka som hon blev helt fast. Tack vare yogan rehabiliterade hon sig både fysiskt och mentalt, och därefter blev yogan ett dagligt inslag och hon bestämde sig för att utbilda sig till yogalärare. Idag är yogan en stor del av Madeleines liv. Den visade sig ha en sådan bredd och ett sådant djup att alla övriga kunskaper och erfarenheter har gått att integrera in i yogapraktiken och yogaundervisningen.

Madeleine är certifierad lärare enligt Yoga Alliance efter att ha gått en 250 h utbildning i Hatha Yoga i ”Yoga For Lifes” regi. Unikt för denna utbildning är att man som yogalärare och yogautövare anpassar rörelserna efter var och ens fysiska förutsättningar. Madeleine är också utbildad Yin yogalärare. Hon fortsätter sig att förkovra sig inom yogan genom att delta på olika workshops och just nu fortbildar hon sig i en 300 timmars advanced teacher training (RYT 500).

”Min filosofi är att positionerna ska anpassas efter var och ens unika konstitution och dagsform så att inte en person måste gå över sina gränser för att på något sätt komma in i en position”.

Björn Åsbrink

Björn har arbetat hela sitt yrkesliv med att utveckla företag och leda människor och grupper i förändring. Numera driver han företaget Business Inspiration tillsammans med sin fru där han arbetar som managementkonsult. För 15 år sedan kom Björn i kontakt med yogan som successivthar utvecklats till att bli en central del av Björns liv.

Yogan har så många dimensioner. För mig har den blivit en integrerad del av mitt liv och den hjälper mig att vara mer samlad, balanserad och närvarande samtidigt som min fysiska kropp är starkare, smidigare och mer hållbar. Yogan stärker mig fysiskt, mentalt och andligt.

Björn är certifierad lärare enligt Yoga Alliance efter att ha gått en 250 h utbildning i Hatha Yoga i ”Yoga For Lifes” regi. Björn är också utbildad Yin yogalärare. Han fortsätter sig att förkovra sig inom yogan genom att delta på olika workshops och just nu fortbildar han sig i en 300 timmars advanced teacher training (RYT 500). Björn är sedan tidigare utbildad Qigonglärare och certifierad professionell coach (EMCC))

Björns klasser vänder sig till alla Yoga-utövare. Många män känner sig extra välkomna på Björns pass eftersom Björn kan relatera till de utmaningar och förutsättningar som män har.  Passen är dynamiska och tar sin utgångspunkt i klassisk Hatha-yoga.

 

© Copyright ahusyoga