Schema

Pop-up yoga on the beach 4, 6, 11 och 13 augusti 9.00-10.15

Starta dagen med ett skönt hathayoga pass med underbar utsikt över havet. Läs mer och boka på Timecenter 

Hathayoga och yinyoga under hösten på Aoseum Vallgatan 16 Åhus

Varje måndag erbjuder Madeleine yoga 17.45-19.00. Yinyoga jämna veckor och hathayoga ojämna veckor, med start 16 augusti. OBS! 23 augusti ändrad tid 18.30-19.45. Läs mer och boka på Timecenter

Yoga för män under hösten på Aoseum Vallgatan 16 Åhus

Varje måndag erbjuder Björn yoga för män 19:15-20.30, med start 6 september.  Läs mer och boka på Timecenter

Yogavandring Haväng - Vitemölla 12 och 19 september 10-15.30

12 september är fullbokad men det finns fortfarande platser kvar till den 19:e september.  Välkommen till en underbar dag i naturen med yoga, vandring, pranayama, meditation och lunch/fika-stunder. Temat på yogavandringen är medkänsla. Mer info finns längre ner på sidan.


Pop-up yoga on the beach

Starta dagen med ett skönt hathayoga pass på stranden på en skön avskild plats med en fantastisk utsikt. Vi erbjuder yoga onsdag och fredag under de två första veckorna i augusti (4,6,11 och 13 aug). Tid 9.00-10.15. Medtag yogamatta och filt. Begränsat antal platser. Boka här. Pris 80 kr till swishnr 1233769288 (Business Inspiration), betalas på plats. Samling på parkeringen på skjutfältet Östra Sand i Åhus. Kör Kolonivägen norrut till den tar slut och du kommer in på skjutfältsområdet. Sväng första vänster och parkera bilen. Ring 0704-418278 om du inte hittar. 

 Yogavandring Haväng - Vitemölla 12 och 19 September

Fullbokat 12 september! Det finns platser kvar till den 19e september. Varmt välkommen till en underbar dag i naturen med yoga, vandring, pranayama, meditation och lunch/fika-stunder med vackra vyer. Vi samlas på den allmänna strandparkeringen vid Haväng (precis vid STF vandrarhem Haväng) klockan 10.00 och återkommer till samma plats ca 15.30. Vandringen börjar längs havet söderut och vi stannar och yogar ett par gånger med havet i blickfånget. Tillbakavägen går genom ängar, skog och kohagar. Vi stannar för att fika i kanten av en skogsdunge och där ägnar vi en stund åt pranayama och meditation. Vandringen är 8-9 km lång. Temat för dagen är medkänsla.

För att vi ska kunna ha social distans har vi valt att ha max 12 deltagare under vandringen. Anmälan sker till madeleine@businessinspiration.se och betalning 395 kr till swishnr 1233769288 (Business Inspiration). När betalningen är gjord är platsen bokad. Om du skulle få förhinder kan du överlåta din plats till någon annan. Bekväma kläder efter väder. Medtag yogamatta samt lunch, fika och vatten. Badkläder kan också komma väl till pass.

Vår syn på Yoga

Yoga betyder förening. Förening av kropp och själ. Helhet. Läkning. För att det ska vara möjligt krävs det att du är närvarande i kroppen. Genom att lyssna på kroppen och anpassa yogapositionerna utifrån dina fysiska förutsättningar och dagsform blir du mer närvarande och medveten om din kropp och dina behov. Vi jobbar med styrka, smidighet och andning och uppmuntrar alla att yoga utifrån sina förutsättningar. Givetvis kan du ta i hur mycket du vill men det ska vara på dina villkor och inte för att du ska prestera eller verka starkare och vigare än någon annan.

Hathayoga

Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. Hathayoga är en dynamisk form av yoga där man arbetar med att öka styrkan och smidigheten i musklerna, genom att varva mer fysiskt krävande sekvenser med mer stillsamma och nedvarvande stunder. Hathayogans fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer som exempelvis ashtanga och vinyasa. Hathayogan förbättrar din fysik, ökar kroppskännedomen och hjälper dig att stressa av och hitta en god mental balans.   

Yinyoga

I yin yogan arbetar man med fascian, som inkluderar alla vävnader som innehåller kollagen, till exempel kroppens bindväv, senor och ligament. Dessa vävnader är mycket torrare och mer plastiska till sin natur än muskulaturen och därför stannar man kvar i en och samma position i 3-5 minuter. På så sätt får bindväven chans att stretchas ut, och då fylls den med mer vätska och kollagen och blir då yngre, rörligare och hållbarare. Yinyogans natur gör också att det parasympatiska nervsystemet aktiveras och således är det ett effektivt sätt att varva ner och hitta återhämtning. Ett perfekt komplement till all annan fysisk träning.

Yoga nidra

Yoga nidra är en djup vila. Den utförs liggande på mattan och genom guidning kommer eleven in i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn. Yoga nidra ger dig en välbehövlig vila och skön avslappning. Den kan hjälpa dig att somna på kvällarna, ta igen förlorad sömn eller återfå energin efter en intensiv dag.

Våra lärare

Madeleine Åsbrink

Madeleine är certifierad lärare enligt Yoga Alliance efter att ha gått en 250 h utbildning i Hatha Yoga i ”Yoga For Lifes” regi, och är snart klar med Yogayamas 300 timmars påbyggnadsutbildning "advanced teacher training" (RYT 500). Under vidareutbildningen har hon valt att fokusera extra mycket på yinyoga, pranayama och meditation. Utöver denna sammanhållna utbildning har hon gått ett flertal andra yogalärarutbildningar och deltagit i workshops i Sverige och utomlands. 

Madeleine har gått olika kurser i personlig utveckling sedan tonåren. Redan i 20-års åldern gick hon en kurs i Transcendental meditation, och har sedan flera år tillbaka en daglig meditationspraktik (Vipassana). Hon är sedan länge utbildad psykosyntesterapeut, rosenterapeut, mental tränare och qigonglärare, och har arbetat som terapeut på heltid under tio år. Numera driver hon företaget Business Inspiration tillsammans med sin man där hon arbetar som organisationskonsult. Hon är även författare till åtta böcker inom personlig utveckling och ledarskap.

"Tack för ett härligt yogapass igår! Jag sov superbra i natt. Du har en väldigt behaglig röst att lyssna på, som gör det lätt att stanna kvar i positionerna. Platsen ni valt är underbar. Hoppas det blir fler tillfällen att komma på fler pass i sommar :)." Helen


Björn Åsbrink

Björn är certifierad lärare enligt Yoga Alliance efter att ha gått en 250 h utbildning i Hatha Yoga i ”Yoga For Lifes” regi och är snart klar med Yogayamas 300 timmars påbyggnadsutbildning "advanced teacher training" (RYT 500).  Björn är sedan tidigare utbildad Qigonglärare och certifierad professionell coach (EMCC))

Yogan har så många dimensioner. För mig har den blivit en integrerad del av mitt liv och den hjälper mig att vara mer samlad, balanserad och närvarande samtidigt som min fysiska kropp är starkare, smidigare och mer hållbar. Yogan stärker mig fysiskt, mentalt och andligt.

Björns klasser vänder sig till alla Yoga-utövare. Många män känner sig extra välkomna på Björns pass eftersom Björn kan relatera till de utmaningar och förutsättningar som män har.  Passen är dynamiska och tar sin utgångspunkt i klassisk Hatha-yoga.

 

© Copyright ahusyoga