Schema

Yoga på Aoseum, Vallgatan 16 i Åhus samt på Grevlunda Backar i Vitaby

Madeleine erbjuder yinyoga ojämna veckor och hathayoga jämna veckor måndagar 17.45-19.00, och för män erbjuder Björn hathayoga 19.15-20.30 på Aoseum i Åhus. Från och med Påsken 2022 håller vi yogaklasser på Grevlunda Backar i vår nyöppnade yogastudio . Alla är varmt välkomna att yoga efter egna förutsättningar. Läs mer och boka på Timecenter

Personlig träning för Madeleine

Om du önskar få individuell hjälp med din yoga och ett pass anpassat efter dig och dina förutsättningar erbjuder Madeleine PT-pass i yoga. 1 timme inklusive ett anpassat yogaprogram för dig, 795 kr. Bokas via telefon 0704-418278 eller mejl madeleine@businessinspiration.se.

Under vår och höst erbjuder vi yogavandringar i vacker natur 

Schema för våra yogavandringar finns på www.grevlundayoga.se under fliken "På gång"

Föreläsningar/workshops - stresshantering och praktiska övningar

Madeleine erbjuder en föreläsning om stress och stresshantering i kombination med yoga då ni får lära er en rad praktiska sätt att hantera en stressfylld vardag. Föredraget är helt i linje med senaste hjärnforskningen.

Vår syn på Yoga

Yoga betyder förening. Förening av kropp och själ. Helhet. Läkning. För att det ska vara möjligt krävs det att du är närvarande i kroppen. Genom att lyssna på kroppen och anpassa yogapositionerna utifrån dina fysiska förutsättningar och dagsform blir du mer närvarande och medveten om din kropp och dina behov. Vi jobbar med styrka, smidighet och andning och uppmuntrar alla att yoga utifrån sina förutsättningar. Givetvis kan du ta i hur mycket du vill men det ska vara på dina villkor och inte för att du ska prestera eller verka starkare och vigare än någon annan.

Hathayoga

Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. Hathayoga är en dynamisk form av yoga där man arbetar med att öka styrkan och smidigheten i musklerna, genom att varva mer fysiskt krävande sekvenser med mer stillsamma och nedvarvande stunder. Hathayogans fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer som exempelvis ashtanga och vinyasa. Hathayogan förbättrar din fysik, ökar kroppskännedomen och hjälper dig att stressa av och hitta en god mental balans.   

Yinyoga

I yin yogan arbetar man med fascian, som inkluderar alla vävnader som innehåller kollagen, till exempel kroppens bindväv, senor och ligament. Dessa vävnader är mycket torrare och mer plastiska till sin natur än muskulaturen och därför stannar man kvar i en och samma position i 3-5 minuter. På så sätt får bindväven chans att stretchas ut, och då fylls den med mer vätska och kollagen och blir då yngre, rörligare och hållbarare. Yinyogans natur gör också att det parasympatiska nervsystemet aktiveras och således är det ett effektivt sätt att varva ner och hitta återhämtning. Ett perfekt komplement till all annan fysisk träning.

Yoga nidra

Yoga nidra är en djup vila. Den utförs liggande på mattan och genom guidning kommer eleven in i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn. Yoga nidra ger dig en välbehövlig vila och skön avslappning. Den kan hjälpa dig att somna på kvällarna, ta igen förlorad sömn eller återfå energin efter en intensiv dag.

Våra lärare

Madeleine Åsbrink

Madeleine har gått en certifierad Yoga Alliance yogalärarutbildning om 500 timmar (RYT 500). Grundutbildningen - 250 timmars utbildning i Hatha Yoga i ”Yoga For Lifes” regi. Acancerad nivå- Yogayamas 300 timmars påbyggnadsutbildning "advanced teacher training". Under vidareutbildningen har hon valt att fokusera extra mycket på yinyoga, pranayama och meditation. Utöver denna sammanhållna utbildning har hon gått ett flertal andra yogalärarutbildningar och deltagit i workshops i Sverige och utomlands. Hon är bland annat utbildad inom yoga nidra, kinesisk medicin och yoga samt funktionell anatomi.

Madeleine har gått olika kurser i personlig utveckling sedan tonåren. Redan i 20-års åldern gick hon en kurs i Transcendental meditation, och har sedan flera år tillbaka en daglig meditationspraktik (Vipassana). Hon är sedan länge utbildad psykosyntesterapeut, rosenterapeut, mental tränare och qigonglärare, och har arbetat som terapeut på heltid under tio år. Förutom att arbeta som yogalärare arbetar hon som organisationskonsult i det egna företaget Business Inspiration. Hon är även författare till åtta böcker inom personlig utveckling och ledarskap.

"Tack för ett härligt yogapass igår! Jag sov superbra i natt. Du har en väldigt behaglig röst att lyssna på, som gör det lätt att stanna kvar i positionerna. Platsen ni valt är underbar. Hoppas det blir fler tillfällen att komma på fler pass i sommar :)." Helen


Björn Åsbrink

Björn är certifierad lärare enligt Yoga Alliance efter att ha gått en 250 h utbildning i Hatha Yoga i ”Yoga For Lifes” regi och är snart klar med Yogayamas 300 timmars påbyggnadsutbildning "advanced teacher training" (RYT 500).  Björn är sedan tidigare utbildad Qigonglärare och certifierad professionell coach (EMCC))

Yogan har så många dimensioner. För mig har den blivit en integrerad del av mitt liv och den hjälper mig att vara mer samlad, balanserad och närvarande samtidigt som min fysiska kropp är starkare, smidigare och mer hållbar. Yogan stärker mig fysiskt, mentalt och andligt.

Björns klasser vänder sig till alla Yoga-utövare. Många män känner sig extra välkomna på Björns pass eftersom Björn kan relatera till de utmaningar och förutsättningar som män har.  Passen är dynamiska och tar sin utgångspunkt i klassisk Hatha-yoga.

 

© Copyright ahusyoga