Schema

Xtra långt yinyoga pass med pranayama - sköna söndag

Söndagen den 18 oktober kl 16:00 till 18:00

Plats: Aoseum, Vallgatan 16 Åhus 

Anmälan görs via BokaMera, genom att klicka på Boka tid

Yoga på Aoseum, Vallgatan 16 Åhus

Varje måndag kl 18:00 till 19:15 (start 31/8 till 14/12)

Hathayoga jämna veckor - Yinyoga ojämna veckor

Max tio deltagare

Anmälan görs via BokaMera, genom att klicka på Boka tid

Mer info finns längre ner på sidan. 

Yogavandringar anordnas under vår, sommar och tidig höst 

Mer info finns längre ner på sidan.

YinYoga - sköna söndag

Varmt välkommen till ett långt skönt yinyogapass som avslutas med en pranayama söndagen den 18:e oktober kl 16-18. Perfekt för dig som vill varva ner och ladda upp inför veckan. Yinyoga är också ett utmärkt komplement till annan fysisk träning som hjälper dig att öka din rörlighet. Plats Aoseum på Vallgatan 16 i Åhus. På gund av Covid-19 är deltagarantalet begränsat till 10 deltagare. Obligatorisk föranmälan via BokaMera genom att klicka på länken  Sköna bekväma kläder. Gärna en extra tröja. Ta med egen matta och hjälpmedel som filt, block och ev bolster. Pris 195 kr som betalas via swish-nr 1233769288 (Business Inspiration))

Yoga på Aoseum

Varmt välkommen att yoga måndagar 18.00-19.15 på Aoseum, Vallgatan 16 i Åhus med start 31 augusti. Vi erbjuder hathayoga jämna veckor och yinyoga ojämna veckor. Lokalen är stor och rymlig och deltagarantalet är begränsat till 10 deltagare. Anmälan görs via BokaMera, genom att klicka på Boka tid   Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Därför ser vi gärna att du tar med egen matta och de hjälpmedel du behöver. Pris 130 kronor per gång som betalas via swish-nr 1233769288 (Business Inspiration). Alla är välkomna att yoga efter sina egna förutsättningar. Madeleine är yogalärare och Björn hoppar eventuellt in några gånger under terminen. Varmt välkommen!

 

Yogavandringar längs östkusten

Under vår, sommar och tidig höst anordnar vi yogavandringar längs östkusten. En underbar dag i naturen med yoga, vandring, pranayama, meditation och lunch/fika-stunder med vackra vyer. Varje vandring är unik och har sitt specifika tema. Tider och mer information kommer när säsongen närmar sig. 

Vår syn på Yoga

Yoga betyder förening. Förening av kropp och själ. Helhet. Läkning. För att det ska vara möjligt krävs det att du är närvarande i kroppen. Genom att lyssna på kroppen och anpassa yogapositionerna utifrån dina fysiska förutsättningar och dagsform blir du mer närvarande och medveten om din kropp och dina behov. Vi jobbar med styrka, smidighet och andning och uppmuntrar alla att yoga utifrån sina förutsättningar. Givetvis kan du ta i hur mycket du vill men det ska vara på dina villkor och inte för att du ska prestera eller verka starkare och vigare än någon annan.

Hathayoga

Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. Hathayoga är en dynamisk form av yoga där man arbetar med att öka styrkan och smidigheten i musklerna, genom att varva mer fysiskt krävande sekvenser med mer stillsamma och nedvarvande stunder. Hathayogans fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer som exempelvis ashtanga och vinyasa. Hathayogan förbättrar din fysik, ökar kroppskännedomen och hjälper dig att stressa av och hitta en god mental balans.   

Yinyoga

I yin yogan arbetar man med fascian, som inkluderar alla vävnader som innehåller kollagen, till exempel kroppens bindväv, senor och ligament. Dessa vävnader är mycket torrare och mer plastiska till sin natur än muskulaturen och därför stannar man kvar i en och samma position i 3-5 minuter. På så sätt får bindväven chans att stretchas ut, och då fylls den med mer vätska och kollagen och blir då yngre, rörligare och hållbarare. Yinyogans natur gör också att det parasympatiska nervsystemet aktiveras och således är det ett effektivt sätt att varva ner och hitta återhämtning. Ett perfekt komplement till all annan fysisk träning.

Yoga nidra

Yoga nidra är en djup vila. Den utförs liggande på mattan och genom guidning kommer eleven in i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn. Yoga nidra ger dig en välbehövlig vila och skön avslappning. Den kan hjälpa dig att somna på kvällarna, ta igen förlorad sömn eller återfå energin efter en intensiv dag.

Våra lärare

Madeleine Åsbrink

Madeleine är certifierad lärare enligt Yoga Alliance efter att ha gått en 250 h utbildning i Hatha Yoga i ”Yoga For Lifes” regi. Unikt för denna utbildning är att man som yogalärare och yogautövare anpassar rörelserna efter var och ens fysiska förutsättningar. Madeleine är också utbildad Yinyoga - och yoga nidra-lärare.

Hon fortsätter att förkovra sig inom yogan genom att delta på olika workshops och just nu fortbildar hon sig i en 300 timmars advanced teacher training (RYT 500). Under denna påbyggnad har hon valt att fokusera extra mycket på yinyoga, pranayama och meditation. Madeleine har gått olika kurser i personlig utveckling sedan tonåren. Redan i 20-års åldern gick hon en kurs i Transcendental meditation. Hon är sedan länge utbildad psykosyntesterapeut, rosenterapeut och qigonglärare, och har arbetat som terapeut på heltid under tio år. Numera driver hon företaget Business Inspiration tillsammans med sin man där hon arbetar som organisationskonsult. Hon är även författare till åtta böcker inom personlig utveckling och ledarskap.

Min filosofi är att positionerna ska anpassas efter var och ens unika konstitution och dagsform så att inte en person måste gå över sina gränser för att på något sätt komma in i en position”.

Björn Åsbrink

Björn har arbetat hela sitt yrkesliv med att utveckla företag och leda människor och grupper i förändring. Numera driver han företaget Business Inspiration tillsammans med sin fru där han arbetar som managementkonsult. För 15 år sedan kom Björn i kontakt med yogan som successivthar utvecklats till att bli en central del av Björns liv.

Yogan har så många dimensioner. För mig har den blivit en integrerad del av mitt liv och den hjälper mig att vara mer samlad, balanserad och närvarande samtidigt som min fysiska kropp är starkare, smidigare och mer hållbar. Yogan stärker mig fysiskt, mentalt och andligt.

Björn är certifierad lärare enligt Yoga Alliance efter att ha gått en 250 h utbildning i Hatha Yoga i ”Yoga For Lifes” regi. Björn är också utbildad Yin yogalärare. Han fortsätter sig att förkovra sig inom yogan genom att delta på olika workshops och just nu fortbildar han sig i en 300 timmars advanced teacher training (RYT 500). Björn är sedan tidigare utbildad Qigonglärare och certifierad professionell coach (EMCC))

Björns klasser vänder sig till alla Yoga-utövare. Många män känner sig extra välkomna på Björns pass eftersom Björn kan relatera till de utmaningar och förutsättningar som män har.  Passen är dynamiska och tar sin utgångspunkt i klassisk Hatha-yoga.

 

© Copyright ahusyoga